Thursday 7 November 2013

6 HURUF, DUA PERKATAAN




Bila kita dah lama simpan perasaan ni sejak mula kenal si dia, tuptup dapat tahu yang si dia bakal merisik seorang gadis nun di perlis. Patah hati. Sedih. Tak tau nak describe perasaan ni cemana. Sebab memang dari dulu lagi hati ni terpaut pada si dia. Tanpa si dia tahu.

Dari awal kami kenal, masa tu kami form 3. Start dari situ aku terpaut pada si dia. Seorang yang rajin, kuat usahanya, bekerja semata kerana mahu membantu keluarga, kaki masjid dan sebagainya. Tak ada sebab untuk aku tidak jatuh hati pada si dia.

Aku ingat lagi bila si dia beritahu yang si dia akan masuk navy. Tu memang impiannya. Katanya, si dia teringin nak hidup di tengah laut. Alhamdulillah dimakbulkan. Masa tu kami masih berhubung. Dan aku belum lagi kenal apa erti mujahadah.

Aku mula tak contact si dia sebab aku nak belajar mujahadah. Sebab aku nak jadi mahal untuk yang mahal. Pernah aku bagi tahu dia yang aku tak kuat, Alhamdulillah si dia bantu aku dengan tidak membalas segala mesej aku.

Lama kami tak berhubung. Satu hari, lepas aku mintak penjelasan daripada ustazah mengenai boleh tak kalau seseorang berhubung untuk menanyakan khabar. Sebab aku terlampau rindu. Jadi, aku bertanya khabar si dia.

Dalam masa yang sama, aku share kata-kata dari blogger islamik, share apa-apa yang patut berkenaan dengan mujahadah. Reaksi  si dia positif. Aku gembira. Sebab aku mahu dia bermujahadah sekali. Dan supaya aku dan dia sama-sama buru mardhatillahNya.

Tapi, cinta aku rahsia. Aku pendam. Sebabnya--

Bila meluahkan, apa pulak si dia kata?

Bila tak meluahkan, aku yang kecewa.

Nampaknya, si dia dah temu jodoh yang sesuai dengan dirinya. Aku tumpang gembira. Itu yang terbaik untuk si dia. Aku kena belajar terima hakikat. Mungkin ada yang terbaik untuk aku. Siapa tahu kan?

Tapi tulah, proses melupakan tu memang agak payah. Memerlukan masa yang lama untuk melupakan si dia. Bukan bermakna aku terus memutuskan persahabatan ni, tapi aku perlu lebih ruang untuk aku buang rasa cinta aku pada si dia. Aku harus hormat si dia dan pasangannya. Aku kena move on. 

Biarlah dia tak tahu cinta aku padanya.

Sebab aku sendiri tak tahu jodoh aku siapa sebenarnya.

Biar rasa ini terus jatuh pada yang sepatutnya.

May Allah ease ur way, sahabat fillah.

No comments:

Post a Comment