Monday 25 November 2013

BERKORBAN KESENANGAN DUNIA UNTUK AKHIRAT SANA



“Nak berubah. Tapi….”

“Tapi apa?”

“Kalau nak berubah mesti kena clash semua tu kan?”

“Aah.”

“Kalau still teruskan takpe ke? Sebab kami memang jarang contact. Dia busy”

“Emm. Kalau pakwe awak tu tak busy, still awak akan layan jugak kan?”

Senyap.

“Cuba bandingkan dengan analogi ni. Kalau awak nak solat tapi taknak wudhu’, boleh tak? Agak-agak Allah terima tak?”

Senyap.

“Tetapkan pendirian dulu. Tanya hati, tanya iman apa yang dia nak. Jalan Allah takd yang senang. Alhamdulillah niat tu dah ada. Tapi cuma kena betulkan sikit. Berubah means amik jalan yang orang ramai tak ikut, nak lalui then kena totally tinggal semua yang mungkar. Once kita dah masuk jalan baru tu, jangan toleh belakang or jangan cuba-cuba intai pun ke belakang. So, nak taknak kena tinggal semua tu kalau betul nak berubah.”

“Bak kata ustazah Fatimah syarha, mujahadah itu perit tapi natijahnya hebat.”

“Hah tu. Awak dah tahu tu. Saya ada satu hadits tentang jalan ke syurga. Dari Anas bin Malik radhiyallahu’anhu bahwasanya Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam bersabda,

حُفَّتِ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَحُفَّتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ

“Surga itu diliputi perkara-perkara yang dibenci (oleh jiwa) dan neraka itu diliputi perkara-perkara yang disukai syahwat.”(HR. Muslim)

Maksudnya kat sini, jalan ke syurga tu ramai yang taknak ikut sebab tak seronok. Seronok ke pergi dengar ceramah? Seronok kena bangun tengah malam nak jumpa Allah? Orang lain sibuk bergembira dengan kengkawan, kita kena bangun malam cari ilmu Allah. Jalan ke neraka lagi seronok. Tak perlu solat, tak perlu tutup aurat. Batas pergaulan tak perlu dirisaukan.Bergaul sesuka hati dengan ajnabi. Seronok sangat. Sebab tu ramai yang terbuai dengan keseronokkan ni. Kalau nak yang manis je selalu, silakan. Tapi jangan lupa, Allah dan Rasul dah bagi peringatan pada kita tentang jalan yang syok tu apa akibatnya. Wallahu’alam.”

Nangish.

No comments:

Post a Comment