Thursday 2 January 2014

SAYA ADA AURAT, BEGITU JUGA AWAK ~



“Aurat lu, lu sendiri jaga ma~”

“Guwa memang jaga aurat guwa. Tapi lu sesuka hati acapan pi haplod gambar guwa yang ternampak aurat guwa apa pasal? Mau kena libas ka?”

“Errr. Guwa padam. Hang sabaq sat nah.”

-------------------------------------------------------------------------------

Saya jaga aurat awak. Awak jaga aurat saya. Sebelum nak haplod apa-apa gambar, pastikan tiada aurat yang terdedah. Pastikan semua menutup mengikut syariat. Pastikan tiada insan yang membuka aurat di dalam gambar tersebut.

Mungkin saya dan awak terlepas pandang akan aurat yang kita semua pandang remeh.

BEB, NAK CONTOH.

Lengan baju yang terselak hingga menampakkan aurat dan juga urat.
Pakai baju lengan 3 suku, 4 suku. 5 suku, bersuku-suku.
Kaki tidak disarung stokin.
Penampakan rambut di dalam gambar even bertudung. *hah cemana tu?*

SIAPA NAK BUAT DOSA KERING?

Semua orang taknak. Jadi, saya dan awak janganlah tergolong dalam golongan yang membuat dosa kering, atau membantu orang membuat dosa kering dengan mempamerkan aurat mereka di efbi, twitoorr, wechak, watsep, instegeram.

Gambar saya dan awak mungkin dah menutup aurat, tapi jangan nak haplod lelaju sangat. Check dulu gambar kat sebelah kita, belakang kita, atas kita, bawah kita semua menutup aurat tak? Kalau tak, simpan je gambar tu dalam phone, laptop ke segala bagai. Buat tatapan peribadi sajo.

Saya dan awak--
Kita ada Allah kan.
Kenal Allah tak?
Setiap perbuatan kita akan dihisab di sana.

Jadi mohon,
Sebelum haplod gambaq, fikir lah sejuta doploh pat kali -- ATAU -- lebih.

AURAT ITU AURAT. AURAT ITU MARUAH KU DAN MARUAH MU JUA.

KITA MAMPU MENGUBAHNYA.

No comments:

Post a Comment